Monday, 23 May 2011

Sedih tengok tangisan adik-adik...

Assalamualaikum...

Untuk kesekian kalinya airmata aku turut menitis bila baca nasib adik-adik yang terlibat dalam tragedi tanah runtuh kat Hulu Langat tu. Baru balik sekolah pukul 2.30 tadi, memang dah jadi kebiasaan aku kalau balik sekolah jer bukak paper. Pagi tak sempat, balik sekolah sempat-sempatkanlah... Lagi pun membaca kan jambatan ilmu =)

Sedih tak terucap bila baca kisah adik-adik ni... Ada yang kehilangan adik-beradik, anak-anak, kawan-kawan, ahli keluarga... Syukur ke hadrat Ilahi sebab masih ada yang terselamat, tu tandanya Allah masih sayangkan mereka... Paling tragis bila mereka kehilangan orang-orang yang mereka sayang depan mata mereka sendiri... Takpe adik-adik, Allah lebih sayangkan mereka sebab tu Allah ambil mereka...





Sumber : Google





Sumber : Berita Semasa

Mungkin ada hikmah atas apa yang berlaku kat negara kita sekarang... Kerajaan patut ambil tindakan dengan memantau semua bangunan sekolah atau bangunan yang menempatkan anak-anak yatim ni supaya kejadian serupa takkan berulang... Bukan bangunan kerajaan jer, bangunan swasta pun sama jugak tak terkecuali langsung... Kalau boleh tolong pastikan bangunan yang dibina tu selamat, lepas tu kaji dulu kawasan yang nak dibina tu sama ada sesuai atau tidak. Kita takkan nak perkara macam ni berulang lagi?

Mana ada orang yang nak masa depan anak-anak diorang terancam dengan menempatkan anak-anak diorang kat tempat yang tak selamat betul tak? Tapi benda dah jadi, kita pun tak boleh nak putarkan waktu balik... Cuma aku harap sangat lepas ni akan ada pihak yang ditugaskan untuk selalu buat pemantauan kat bangunan-bangunan macam ni especially bangunan yang menempatkan kanak-kanak atau pusat keramaian kat seluruh negara... Kalau tak selamat, beritahu... Paling tidak pun, kita ada usaha sendiri untuk elakkan tragedi sama berulang...

Nyawa setiap orang harus diberi keutamaan... Ingat tu,,

Yang aku kesalkan, kejadian tanah runtuh bukan sekali dua berlaku dalam negara kita... Tapi masih tiada kesedaran dalam diri masing-masing... Apa-apa pun sekarang ni, renung-renungkanlah setiap apa yang berlaku tu dengan lebih mendalam... Kita yang hidup ni kena teruskan perjuangan mncari bekalan di akhirat nanti... al-Fatihah buat semua mangsa yang meninggal dunia... Moga roh mereka sentiasa dicucuri rahmat-Nya...

Takziah juga buat ahli keluarga mangsa tragedi tanah runtuh Hulu Langat...

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul... sedihnya =(

No comments: